Sköldpaddor dras till hagelstormar...

Del 4
Inför hot använder vi oxå andra försvarsstrategier, olika beroende på vilka barndomssår vi har.

Barn med en otrygg & överbeskyddande mamma lyder när de får höra förmaningar som, "gå inte dit,du kan göra dig illa". Inom protesterar de mot sin förlorade självständighet & är rädda att de ska bli uppslukade om de springer tillbaka till mamma. Som vuxna håller de människor på avtsånd, drar sig inom sitt skal & avskyr konflikter. De blir som sköldpaddor.

Andra barn ahr föräldrar som är tvärtom, de har inte tid med dem & stöter bort dem när de behöver tröst. "Sluta klänga på mig, ser du inte att jag är upptagen?". Det väcker en känsla av övergivenhet. När det här barnen växer upp får de ett omättligt behov av närhet. De blir som hagelstormar, försöker ha kontroll över andra, öser ut känslor & haglar kritik och anklagelser.

Som en ödets ironi är hagelstormar & sköldpaddor ofta gifta med varandra.

Over and out

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag måste säga då att jag är en blandnig av det du skriver...ler, jag uppmanar mina barn där jag anser att de e en fara att vara/leka m.m, överbeskyddande ibland, ibland orkar jag inte med dom *S* vi pratar och visar väldigt mkt känslor mot varandra :)))

2008-01-13 @ 13:08:44
URL: http://annickahenriksson.blogg.se
Postat av: Tessan

Samma bag att bära kanske ;)

2008-01-14 @ 00:35:27
URL: http://guapo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0